Visar inlägg med etikett Idrott. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Idrott. Visa alla inlägg

söndag 18 maj 2014

Säkerhet och risker vid idrott

1. Värma upp och tänja ut muskler så att de är redo för arbete och inte sträcks. Efter träningen kan man stretcha så att musklerna sträcks ut. Om man aldrig stretchar så blir musklerna korta och man blir stel.

2. Se till att alla redskap sitter fast och är säkrade. Om de inte är det kan du falla på dig, med dig, du slå dig eller skada dig på något annat sätt. Om man ska sprinta eller på något annat sätt snabbt anstränga sig så är det extra viktigt att värma upp, annars är det väldigt stor chans att sträcka sig. Om man ska idrotta på hårt underlag så är det bra att ha skor, för den kan ha långsiktiga negativa effekter på ryggraden. På halkigt underlag ska man inte idrotta med bara strumpor, för det är lätt att ramla och skada sig.

3. Den största risken för skada under aktiviteten om man redan gjort allt från punkt 1 & 2 är att man råkar skada andra personer genom en olycka. Exempel på olyckor är t.ex bandyklubba i ansiktet eller springa in i någon. Så var försiktig och medveten om var folk är, och se till att inte hålla på med redskap vid känsliga delar av kroppen.

onsdag 26 mars 2014

Idrottsreflektion

När vi planerade gick det lite segt. Vi hade idéer, men det var svårt att anpassa det vi ville göra till vårt arbetsområde. Till slut hade vi planerat våra 4 lektioner, men vi hade ingen finplanering. När det var dags att göra den så var det bara jag och Carl som kunde vara med och göra den, så den blev inte så noggrann och alla visste inte riktigt vad vi hade skrivit.

När vi gjorde planeringen så tänkte vi att vi skulle ha med redskap och öva så många olika motoriska övningar som vi kunde. Vi valde också lekar som var roliga och som vi inte hade gjort så många gånger.

Vi delade inte upp uppgifterna på något sätt, alla var med på allt. Förutom finplaneringen, men det var bara för att de andra inte kunde vara med.

Lektionerna blev ganska bra och jag tycker att det verkar som att folk fick öva på saker. De två första lektionerna blev lite sämre för att de var korta. Det var de för att vi inte hann plocka fram allt i tid, men jag tror ändå att de blev helt OK. De andra lektionerna tyckte jag gick ganska bra, för att vi hade planerat roliga och bra aktiviteter och vi visste vad vi skulle göra.

Jag tycker att detta arbetssätt är roligt när de andra håller i lektionerna. Jag tycker inte om att göra det själv.

torsdag 30 januari 2014

Handikappidrott

Handikappidrott är idrott för rörelsehindrade, synskadade, utvecklingsstörda och döva. Det finns många olika grenar och olika grupper inom dessa grenar. T.ex finns det grupper för döva, för blinda, för amputerade, för rullstolsburna osv. Nu för tiden är egentligen den ända gränsen för vilken sport man utövar pengar, dvs att man kan hålla på med vilken sport man vill så länge man har råd med utrustningen som ibland är väldigt dyr.

Riksförbundet för handikappidrott heter Svenska Handikappidrottsförbundet (SHIF) och organiserar all handikappidrott i Sverige. De skapades 1969 och har nu 37000 medlemmar varav 20000 är idrottsaktiva.

Det är väldigt bra att vi har en statlig förening som gör det möjligt för funktionsnedsatta att idrotta, och många andra länder har inte det. Jag tycket också att det är bra att det finns flera olika grupper för olika funktionsnedsättningar så att det blir lika stor chans att vinna för alla. Det hade varit ännu bättre om mer pengar sattes till det så att folk som inte har råd med utrustningen kunde få bidrag kan idrotta. Annars kan man också förbättra det genom att ha fler sporter och fler tävlingar.

Källor:

handikappidrott. http://www.ne.se/lang/handikappidrott, Nationalencyklopedin, hämtad 2014-01-30.

torsdag 19 september 2013

Idrottsreflektion

röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang. Vi rör oss på olika sätt varje lektion och extra mycket när vi tränar motorik.

planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil. Vi har knappt gjort det här, vad jag vet har vi bara gjort det när vi planerade jogging, och det var inget stort eller avancerat arbete. 

genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer. Vi jobbade och lärde oss om det innan lägerskolan, och under lägerskolan fick vi utöva allt vi hade lärt oss. 


förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land och i vatten. Att förebygga risker har vi jobbat med enda sedan sjuan, när vi började med egna uppvärmningar och fick lära oss om varför och hur man gjorde det. Att hantera nödsituationer i vatten har vi gjort när vi var i simhallen och visade upp vad vi kunde. Jag tror inte att vi har jobbat med nödsituationer på land, förutom när vi har lärt oss lite första hjälpen på idrottslektionerna. 


Vi har inte jobbat med mental träning. Vi har inte jobbat med beroendeframkallande medel och dopning. 


Jag vet att jag inte är så bra på motorik, så det måste jag öva på. Jag vet också att jag kan förbättra mig i alla andra saker vi jobbar med. Ett sätt att förbättra mig i många områden är helt enkelt att försöka mer och försöka vara med mer. 


Jag vill vara med och planera och leda motorik- spel och lekar och motorik-redskap för att det verkar kul och dessutom tror jag att det är ett bra tillfälle att förbättra sig i det området man planerar. 

söndag 1 september 2013

Friluftsliv

När du vandrar på fjället måste du tänka på dina kläder. Ha fyra lager på dig. De ska bestå av: Underställ av syntet eller ull, som drar bort vatten från huden så att det inte kyler ner dig. Under det ska du ha ett lager som består av t.ex en ull eller fleece tröja. Det ska hålla kvar värme och leda bort ännu mer fukt. Nästa lager är extra viktigt på fjället, eftersom att det ska skydda mot vind. Det kan bestå av en jacka, en tjockare tröja eller någonting annat. Det viktigaste är att det skyddar mot vind och kan släppa ut fukt. Det sista lagret ska bara behövas i extrem kyla eller om du tar en paus och sitter stilla. Det kan bestå av en tjock dunjacka med termobyxor, gärna vattentäta så att du inte blir blöt när du sitter stilla.

För att laga mat på fjället är det bra att ha ett gaskök. De är lätta och smidiga att hantera, värmer snabbt och behöver inte underhållas. Du ska kunna hantera det och det ska helst användas utanför tält eller vindskydd, eftersom att det behöver ventileras. Se till att alltid testa det innan du åker.

När du fjällvandrar behöver du inte planera rutter särskilt noggrant, det är bara att fortsätta gå dit du känner för. Det är det som är speciellt med fjällvandring. Du kan göra lite som du vill, så länge du inte förstör naturen eller djuren. Vandra och se var det tar dig!

torsdag 11 oktober 2012

Träningsdagbok orientering

När vi orienterade så kände jag att min kondition var mycket bättre, för jag kunde springa längre utan att bli trött. Jag kände också att jag kunde följa kartan helt säkert, helt självständigt också. (ibland läste jag kartan ensam) Jag blev godkänd, men jag känner att jag kunde ha sprungit längre om vi inte hade slösat för mycket tid på en kontroll som vi inte hittade.

onsdag 10 oktober 2012

Gunnesborundan 2

När jag sprang andra gången gick det snabbare och jag blev inte lika trött. Jag tror att jag hade kunnat springa snabbare om den inte hade varit så kallt, för det gjorde ont i halsen av den kalla luften. Under konditionstemat så har min kondition förbättrats.

tisdag 25 september 2012

Idrottsdagbok 25/9 2012
Idag spelade jag badminton. Det var ganska mycket springande, och jag spelade också med en kompis, så jag tränade nog kondition och samarbete. Jag tycker att det var kul, för att jag gillar badminton för att det är inte så svårt att få ett flytande spel.

torsdag 13 september 2012

Idrottsdagbok  11/9 2012

Idag spelade jag badminton. Det kändes ganska jobbigt, men det kan ha varit för att det var varmt i rummet. Jag tränade nog lite kondition.

torsdag 6 september 2012

6/9 2012
Idag spelade jag capture the flag. Eftersom spelet går ut på att springa ganska mycket så tränar det konditionen. Det tränar också samarbete, eftersom man måste samarbeta för att vinna. Det var ganska jobbigt, eftersom jag sprang väldigt mycket.

tisdag 4 september 2012

Träningsdagbok 4/9 2012
Idag spelade jag beachhandboll. Det var inte särskilt jobbit, för jag var avbytare ganska mycket, och det är så liten plan. Jag kommer inte på något mer att skriva än att det inte var alls jobbigt.
Träningsdagbok 28/08 2012

Idag joggade vi gunnesborundan. Jag sprang en bit, sen så blev jag trött och gick lite, sen sprang jag, sen gick jag, och så här fortsatte det. Jag hoppas att jag till slut ska kunna springa utan att vila.