tisdag 13 mars 2012

koka vatten labbrapport

Koka vatten
Syfte: Vi skulle koka vatten och kolla temperaturen. 
Material: 
Bägare
Brännare
Trefot
Nät till trefot
Vatten
Termometer
Utförande: Vi hällde vatten i bägaren. Sedan satte vi nätet på trefoten och bägaren på nätet. Vi satte en termometer i vattnet. Sist så satte vi på en brännare under vattnet.
Resultat: 

Tid
Temperatur
1min
26°C
2min
40°C
3min
51°C
4min
64°C
5min
74°C
6min
81°C
7min
88°C
8min
94°C
9min
95,5°C
10min
97°C
11min
101°C
12min
101°C
13min
102°C
Slutsats: Vattnets kokpunkt ligger vid 100°C och kan inte bli varmare. Detta vet vi för att det kokade vid 100°C och blev inte varmare. (Det syns på resultatet att det blev 101°C, men det var för att termometern nuddade glasbottnen som kan bli varmare än 100°C)
Felkällor: I början så hade vi en termometer som inte visade riktigt rätt temperatur. Termometern nuddade också glasbottnen, som inte hade exakt samma temperatur som vattnet. 
Brännaren kunde ha stängt av sig ibland. 
Man kan ta fel på tiden. 
Förbättringar: 
Man kan ha flera termometrar.
Man kan ha en timer för att mäta tiden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar