måndag 6 maj 2013

Utvärdering av piroger

Jag ska göra Piroger med kött/quornfärsfyllning, s.235 i HK-boken. Jag ska också göra Äppelsallad, s. 246 i HK-boken. 

Inköpslista:

Salladsdressing
2 tsk äppelcidervinäger
2 tsk olivolja
2 tsk vatten

Äppelsallad
1 äpple
1/2 paprika
1 tomat

Piroger

4 msk matfett
1 dl mjölk
1/4 pkt jäst
3 krm salt
2 krm peppar
1 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 gul lök
150 g köttfärs
2 msk tomatpuré
1 vitlöksklyfta

Arbetsplanering

1. Gör pirogdegen, låt den jäsa.
2. Gör pirogfyllningen, lägg i den i degen och låt jäsa.
3. Gör salladen.
4. Grädda piroger i ugnen.
5. Diska och duka.
6. Servera! 

Pris:
31,66kr
15,83kr/portion

Utvärdering av måltiden

Piroger

Jag tyckte att måltiden var väldigt enkel att laga. Jag trodde att det skulle vara svår att göra på grund av att man måste göra deg som måste jäsa och förberedas, men det var faktiskt enkelt. Resten var bara att steka köttfärs, vilket är enkelt. Själva tillagningen gick snabbt, men de skulle vara inne i ugnen i en kvart, så den totala tiden var lite längre än den aktiva tiden. 

Pirogerna såg fina ut, med bra form och fin färg. Brödet blev lyckat, för det jäste mycket så det blev mjukt och luftigt med en krispig yta. Inuti så var köttfärsen helt okej, men ganska smaklös. Nästa gång så ska jag nog krydda lite med lite starkare kryddor för att få mer smak på det. Det blev två piroger var, vilket var bra för det var inte för lite men det blev inte någonting över. 

Sallad

Salladen var god men det blev lite för mycket dressing, så jag ska nog göra halva satsen nästa gång. Jag tänkte ha med morötter i salladen för att ha rotfrukter i rätten som matcirkeln säger att man ska, men min gäst var allergisk mot dem så jag hoppade över det. Annars var det ganska bra och tillräckligt mycket. 

Mina två största råvaror

Köttfärs

Köttfärs är malet kött. Det är Sveriges mest sålda köttprodukt och används till en massa olika rätter. Det finns olika sorters färs som passa till olika saker. T.ex mager nötfärs kan passa till hamburgare medan blandfärs med 70% när och 30% gris kan passa till köttbullar, köttfärssås och grytor. När man köper köttfärs ska man vara noga med att det är rätt köttinnehåll och att den är färsk. Man ska också försöka kolla att det kommer från en köttkvarn som är ren, men det kan vara svårare att kontrollera. Eftersom att det är så populärt så kan man få en massa olika varianter. T.ex ekologiskt, med ämnestillsätting och en massa andra saker. 

Jäst

Jäst är encelliga svampar som växter snabbt under rätt temperatur. Optimal temperatur när man ska jäsa en deg är 24-26°C. Den får inte frysa för då sprängs cellen, men över 50°C så dör den. Jäst får inte bara degen att jäsa, det skapar också aromer och alkohol i degen. Detta tillsätter mycket smak. 

Jag försökte att ha med alla delar i matcirkeln, men när jag skulle ha med morötter så var Erik allergisk så jag fick inte med dem. Annars fick jag med alla delar, och därför tror jag att jag fick med de flesta näringsämnen som man bör ha med. Jag vet inte om den var ekologisk och sådant för att det var ju inte jag som köpte varorna, men jag vet att det mesta i min rätt kan vara närproducerat. Det enda som jag vet inte är närproducerat är äpplet och paprikan, men senare på året kan man nog få de lokalt också. 

Prisuträkning finns i mailet med ingredienser. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar