onsdag 26 oktober 2011

Hur mycket socker finns det i en banan?

Hur mycket socker finns det i en banan?
Syfte: Syftet med labben är att ta reda på om vi kan få ut sockret ur en bananbit och se hur mycket socker det finns i den.
Hypotes: Min hypotes är att det finns ungefär 7% socker i våran bananbit.
Materiel: 
E-kolv
bägare
vatten
banan
trefot
nät
brännare
mortel
våg
filterpapper
tratt
spatel
Utförande
  1. Väg er banan. Skriv upp vikten i gram
  2. Finfördela bananen med en mortel och blanda ut med lite vatten.
  3. Filtrera blandningen
  4. Koka bort vattnet med hjälp av brännare
  5. Väg sockret+bägaren

Resultat
Undersökandet visade att det fanns 0,94% socker i en banan, men vi lyckades inte får igenom så mycket av bananen, så jag skulle tro att det fanns ungefär tio gånger så mycket  socker som tabellen visar.

Slutsats: Vi lyckades få ut sockret ur bananen. Jag tror inte att vi kan lita på hur mycket socker vi fick i tabellen. Det tror jag för att vi bara lyckades få ut lite av bananen på grund av att det tog för lång tid att filtrera. Jag tittade på internet och andras rapporter och såg att det fanns ungefär 10% socker i bananen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar